Mercedes-Benz testuje turkusowe światła dla jazdy autonomicznej
Mercedes-Benz jako pierwszy producent samochodów otrzymał zgodę na testowanie specjalnych świateł oznaczających jazdę autonomiczną w Niemczech.
Turkusowe światła, umieszczone w reflektorach, światłach tylnych oraz lusterkach, informują innych uczestników ruchu o aktywacji systemu DRIVE PILOT – najszybszego na świecie systemu jazdy autonomicznej na poziomie 3 (SAE Level 3).
Dlaczego turkus?
Turkusowy kolor spełnia dwa kluczowe kryteria:
- Jest dobrze widoczny i nie myli się z innymi sygnałami drogowymi, takimi jak światła drogowe czy sygnalizacja alarmowa.
- Został już uwzględniony w międzynarodowych regulacjach dotyczących jazdy autonomicznej, m.in. w normach SAE J3134, UNECE oraz China Compulsory Certification.
Turkusowe światła były testowane w USA – w Nevadzie i Kalifornii – od końca 2023 roku. Teraz Mercedes-Benz otrzymał specjalną zgodę na ich testowanie w Niemczech, co czyni ten kraj pionierem w zakresie regulacji jazdy autonomicznej w Europie.
Testy i przyszłość jazdy autonomicznej
Testy rozpoczną się na niemieckich drogach i potrwają do lipca 2028 roku. Zebrane wnioski mogą przyczynić się do stworzenia przepisów umożliwiających seryjną produkcję pojazdów wyposażonych w ten system.
DRIVE PILOT w najnowszej wersji wprowadzony pod koniec 2024 roku pozwala na jazdę autonomiczną z prędkością do 95 km/h na prawym pasie autostrady. Dzięki turkusowym światłom zarówno inni kierowcy, jak i służby drogowe mogą z łatwością rozpoznać, kiedy system autonomicznej jazdy jest aktywny.
Mercedes-Benz konsekwentnie rozwija technologie wspierające jazdę autonomiczną, dbając o ich bezpieczeństwo i akceptację społeczną. Testowanie turkusowych świateł to kolejny krok w kierunku przyszłości motoryzacji, gdzie pojazdy będą komunikować się nie tylko z kierowcą, ale i z otoczeniem.